torsdag 1 maj 2008

Lägenheten from Hell

Ojojoj. Nu har vi äntligen flyttat, fast vi är långt ifrån klara. Långt ifrån. Men jag börjar från början...

Igår så kom vi igång tidigt, de som bodde i lägenheten som vi ska flytta in i ringde och frågade om vi ville ha sånt där fint golv i köket, för de kunde lämna kvar det utan kostnad. Efter mycket diskuterande så kom vi fram till att nej, det är bäst om de plockar bort det så tar vi ett nytt golv från husvärden istället.

De påstod även att de varit klara och utflyttade i flera dagar, det är husvärden som inte fått tummen ur att lägga nytt golv än. Hur nu det hänger ihop, för om de var klara så borde de ju inte ha kvar golv i köket, right?

Anyways, vi packade och städade hela dagen. På kvällen så blev vi bjudna till min syster på lite middag och spel. Vilket var ett mycket välkommet avbrott, dock så fick vi vara uppe till 2:30 för när vi kom hem insåg vi ju att vi hade tokmycket kvar att packa. Ledaren slocknade som ett ljus, jag kunde inte sova. Var för mycket uppe i varv.

Kl 7:45 var det dags att gå upp igen. Jag började packa och Ledaren åkte för att hämta lastbilen. Runt kl 9 så började folk trilla in och sen efter det så var det full rulle. Jag stannade i lägenheten och packade och såg till att rätt saker hamnade rätt och städade. (Så på kvällen var jag inte lika slut i kroppen som de andra, men jag var helt kokt i huvudet.)

Vid kl 12 ungefär så kom killen som ska flytta in i vår lägenhet. Han är hur snäll som helst, han sa att vi kunde få greja i lägenheten ända till på söndag om vi ville eftersom han ändå skulle åka bort. Så det är på lördag som vi alla träffas igen och städar det sista. Är skönt med en dags vila faktiskt. Dessutom så hjälpte han och hans två kompisar oss med att flytta ut grejer, så det var verkligen jättesnällt.

När klockan närmade sig 15:30 typ så beställde vi pizza och gick hem till min syster för lite fika och kaffe. Och mat då såklart. Men på vägen dit så åkte vi förbi den nya lägenheten, och det var första gången för mig.

OMFG.

Jag visste att det inte skulle finnas golv, men ändå. Räffligt betonggolv i alla rum utom badrummet och vardagsrummet. Sistnämnda överbelamrat med saker. I köket så ser man att det inte är städat, damm och smuts på lampor och element t.ex, och väggen har en lång gul vågrät rand som liksom runnit ner längs väggen. Det rummet ska målas, så är det bara. Badrummet har en massa borrade hål som inte är fyllda med silikon och ett fönster med fuktskador. Det stora sovrummet har de satt fast en stor garderob i, men som de nu tagit bort och fått med sig en massa färg ifrån taket. Så det rummet behöver få taket målat, minst. Dessutom har betonggolvet smulats sönder i kanterna. Vardagsrummet har bortriven tapet längst ner på ett ställe, och eftersom det sitter ett dammigt spindelnät vid fönstret så antar jag att de inte städat det här rummet heller. Hallen ska jag få nya tapeter i, så det säger jag inget om och det lilla sovrummet är redan nytapetserat. På balkongen hängde det en blöt tygslamsa. Det finns inget badrumsskåp eller spegel. I köket sitter det kvar en ful hylla som inte har där att göra. Aja, the list goes on.

Och naturligtvis så är det ju klämdag imorgon, så inga husvärdar jobbar. Så det är först på måndag som någon kan komma hit och inspektera hur det ser ut. Vilket betyder att vi inte kan packa upp eller använda alla rum, eftersom husvärden måste se hur det såg ut när vi flyttade in. Spännande, eller hur?

Så jag är väldigt trött nu. Ska spela lite Lotro tänkte jag, för att varva ner såhär på kvällskvisten. Book 13 har ju kommit så det finns en hel del nytt att utforska. :)

Imorgon ska vi försöka ringa husvärden ändå, och i värsta fall jouren. Bara så att de vet att vi inte är nöjda. Egentligen går det inte ens att bo här. Tur att jag har min dator i all fall! <3

Inga kommentarer: