onsdag 23 april 2008

Ny ungdomstrend: Informationsspel?

Läste en artikel i GP för ett tag sedan, den handlade om hur ungdomar hellre spelar dataspel än att gå ut och festa. Inget konstigt med det egentligen, jag kan också föredra att spela spel framför att gå ut och festa, det konstiga är hur GP kan använda talspråk och skriva dataspel när det heter datorspel. Data är i princip ett annat ord för information, och jag tvivlar på att 2 miljoner svenskar skulle tycka det var så roligt. :P

En kommentar såg hellre att hennes son gick ut och festade än att han satt framför datorn. "Han kan säkert inte ens tungkyssa" förklarade hon. Läskig morsa säger jag. Det utbyte som jag har fått av att spela online skulle jag aldrig ha kunnat få genom att gå ut på krogen och umgås med fulla idioter. (Det finns tyvärr ingen /addignore i verkligheten.) Jag har kompisar över hela världen och min sambo sedan 4 år tillbaka träffade jag i ett MMORPG. (MassiveMultiplayerOnlineRolePlayingGame)

Nåja, om vi lämnar ignoramus-mamman för ett tag så kan vi gå över till det här med dataspel igen. Eftersom jag har fantastiska tant-krafter så skrev jag faktiskt ett mail till journalisten som skrivit artikeln och påpekade att det heter datorspel och att de borde veta bättre än att använda talspråk. Dessutom så frågade jag varför ingen på GP läser kommentarerna, och om de läser kommentarerna så är det ju ganska kasst att inte rätta felen som pekats ut i artikeln. Den fantastiska responsen som jag har förväntat mig lyser med sin frånvaro. Dåligt GP! >:(

Men appropå artiklar: För cirka ett år sedan så skrev jag, mest på skoj, ett mail till Riksbanken och frågade varför vi inte kan bli kvitt 50-öringen en gång för alla. Jag förväntade mig inget svar, men efter inte alls lång tid trillade det här mailet in:

"Tack för ditt e-brev. Du är inte ensam om din åsikt. När frågan för flera år sedan prövades tyckte beslutsfattarna att 50-öringen hade ett så stort värde att ett avskaffande skulle innebära att allt för många priser skulle avrundas uppåt. Därmed skulle det ske en allmän prisökning i Sverige vilket bland annat skulle kunna påverka inflationen. Detta är som sagt flera år sedan. Rådande bedömning är att 50-öresmynt bör finnas kvar som lägsta valör i Sverige. Denna valörs värde är inte så lågt jämfört med flera andra länders lägsta valör, t ex. euroländernas 1-centsmynt. Frågan kommer dock med säkerhet upp igen då Riksbanken bevakar den och då kanske ditt förslag annamas. Sulle ditt förslag annamas ska sedan Riksbankens direktion säga sitt och beslutet om ett eventuellt avskaffande av 50-öringen ska fattas av Sveriges riksdag."

Och idag i E24 kan man läsa att 50-öringen hänger löst, och de flesta som röstat vill ha bort den lilla plågan. Ingenting är bestämt ännu, men ändå. :D Så nu vet vi det! Jag tycker verkligen att 50-öringen borde dö, stå och räkna dem när klockan är 19 på kvällen och man vill gå hem är ingen höjdare. Vi får väl se vad som händer i framtiden, mina fantastiska tant-krafter kanske har haft någon verkan! ^_^

Inga kommentarer: