lördag 26 april 2008

När grannarna leker Gud

Idag är jag trött. Fort, ring intresseklubben och be dem anteckna! Heh, nej men min sambo har åkt bort över helgen och jag sover så dåligt utan honom. Så inatt har jag mest legat vaken, hence: Idag är jag trött.

Har trots det varit hemma hos min syster och ätit tårta! <3 Hon och hennes sambo har fyllt år, så det blev en liten fika på 4 timmar och en hel massa prat. Det var jättetrevligt och skönt att få komma bort lite. Vi snackade ihop oss en massa om flytten också, det är ju bara några dagar kvar nu. Jag och min sambo har haft lite problem med de som bor i lägenheten som vi ska flytta in i, så vi får se hur det går... Eller problem och problem, de är sluga jävlar som sätter käppar i våra hjul. Såhär går historien so far:

Jag jobbade, så min sambo fick åka och titta på lägenheten själv. De som bor där nu har lagt in ett eget golv, och en garderob som täcker en hel vägg. Vi kanske skulle vara intresserade utav det? undrade de. Mjo, det tål att tänkas på, sa min sambo då. Eftersom det varit en fuktskada i ett utav rummen så ska det tapetseras om och givetvis så blir det vi, de nya hyresgästerna, som får välja tapet.

Hoho, so far so good, right?

Efter någon dag så ringer de och frågar hur vi ville göra med golvet och garderoben. För det skulle i så fall kosta. De hade betalat 6k för golvet, 3k i installationskostnader och 8k för garderoben. Men vi skulle få ett paketpris om vi köpte båda. QUE?! Nej, de fick snällt återställa lägenheten i sitt ursprungliga skick, tack! sa vi. Och nu börjar det roliga...

En morgon, typ 1.5 vecka senare, så ringer husvärden och berättar att ja, det är ju väldigt konstigt, men de kräver att få tapetserat det där rummet (fuktskadan) omgående. Och det är ju konstigt, för det är ju inte ens de som ska bo där. Så han undrade om jag kunde komma med en gång och välja tapet. Said and done, vi fick välja tapet till två rum och dessutom golv till alla rum utom vardagsrum (som har parkett) och badrum.

Quite obviously så är det så att de har förstört golven, annars så skulle ju hyresvärden aldrig lägga nytt golv i hela lägenheten. Så, kontentan, de tänkte tjäna en rejäl hacka på oss men istället så blev de tvungna att bekosta nytt golv till alla rum. Hence, deras konstiga attityd och krav på att de minsan skulle ha tapetserat med en gång också. De har även vägrat ge tillgång till lägenheten, så varken tapetsering eller golvläggning har kunnat påbörjas. Det trots att de redan har tillgång till sin nya lägenhet. Och de vägrar ge oss nyckeln en enda sekund innan de absolut måste. Suck, folk alltså...

Så vi får väl se hur flytten går! Spännande, eller hur? ^_~

Appropå lägenhet, jag är medlem i Hyresgästföreningen och de skickar ut en tidning lite då och då som heter Hem & Hyra. Helt ok dasslektyr typ. :P Anyways, det var en artikelserie i senaste numret som i sig inte var så överdrivet intressant, men en sak fångade verkligen mitt intresse. Artikelserien heter "När grannen blir värd" (nummer 3 april 2008) och handlar om Kent som blivit lurad att skriva under nåt papper av sina grannar. Längst ner på sidorna så finns det korta berättelser om liknande situationer som drabbat andra. Den som var längst ner till höger fick mig att reagera:

"Malin (fingerat namn), 46, blev enda hyresgästen när huset i Stockholms innerstad gjordes om till bostadsrätt.
När stammarna i huset skulle renoveras fick alla i huset flytta utom Malin. Hon fick en provisorisk dusch och toa i källaren, som hon inte kunde använda på grund av ett handikapp. Ändå fick hon betala samma hyra som tidigare.
Bostadsrättsföreningens styrelse anklagade henne för att ha duschat hemma och orsakat en vattenskada. Malin förnekade bestämt, men blev uppsagd.
Några månader senare stängde föreningen av värmen i lägenheten. Styrelsen försökte också stänga av elen, men elbolaget vägrade.
När uppsägningen av hennes hyreskontrakt skulle prövas i hyresnämnden dök inte Malin upp.
Hon låg död på golvet hemma i lägenheten. Dödsorsaken var en överdosering av medicin."


:o

Jag vet inte var jag ska börja, det är så mycket som är så fel. Hur kan man behandla en människa så? En granne? Och att hela saken bara står som en liten notis längst ner, liksom bara nämns sådär i förbifarten, det är också lite disturbing. Jag brukar inte bli påverkad av tidningar och deras "nyheter" men detta har jag inte kunnat sluta tänka på. Kanske för att det kom så oväntat?

"Hon låg död på golvet hemma i lägenheten."

Hemma... det var inte ens hennes hem, hennes grannar vräkte henne. Hade ihjäl henne? De blev säkert arga över att hon dog, tänk vad svårt det kan bli att få sålt lägenheten om någon får veta att en kvinna dött där! Suck igen... visst, enbart spekulationer från min sida. Men ändå, det känns ju lite så. Aja, tack Hem & Hyra för tankeställaren, men bu för att ni bara nämnde det i ett hörn och dessutom med rubriken "Malin blev utan värme". :/

Ojoj, nu blev det ju ett sådär långt inlägg igen! Får väl ta och spela lite Titan Quest och försöka sova. Jobb imorgon. Wish me luck! /wave

Inga kommentarer: